Innehållsförteckning
Prioriterade mål för förskolor i Svedala kommun 2017 och framåt
- Arbeta mot en uppdragsorienterad förskoleverksamhet, grundad på skollag och läroplan, och med utbildning, undervisning samt omsorg som gemensam bas; EDUCARE.
- Utbildning/förskola har en tillräckligt utbyggd och kapabel administration som kan motsvara de grundläggande kraven för offentlig förvaltning samt stöd till chefer
- Förskolorna utvecklas via professionell kapacitet byggd på vetenskaplig grund, och en hållbar arbetsmiljö för medarbetare och chefer
- Specialpedagogiskt synsätt färgar arbetet med att skapa en rymlig förskola för alla barn, inkludering och anpassning, samt kompletteras av barnpsykologisk kompetens
Syfte med SKA i grupp den 24 maj
Att komma fram till vilka organisatoriska och strukturella förutsättningar som krävs för att åstadkomma en välfungerande författningsstyrd verksamhet.
Förberedelse inför SKA i grupp
Inför “SKA i grupp-arbetet” ska varje rektor förbereda en presentation på 15 minuter om ett prioriterat mål (ur respektive rektors SKA) som varit särskilt utmanande detta läsår. Utmaningen bör presenteras i ett sammanhang där organisation och strukturer som påverkar eller är tänkta att påverka det prioriterade målet blir tydliga.

Ambitionen är att presentera något som utmanar lokalt men att finna lösningar i organisation och strukturer både på lokal nivå och på områdesnivå.
Genomförande av SKA i grupp
1. Genomgång av organisatorisk teori som stöd för arbete och återkoppling (12 min)
2. Presentationsomgång 1 (60 min)
3. Presentationsomgång 2 (60 min)
4. Mål och utmaningar – återkoppling (35 min)
5. Avslutande sammanfattning (10 min)
Organisationsteori som stöd för arbete och återkoppling
Som stöd för att ta oss an utmaningar och finna lösningar i organisation och struktur utgår vi ifrån Gareth Morgans organizations as brains.
Presentationsomgång 1
Varje rektor presenterar sitt mål och sin utmaning, samt de organisatoriska och strukturella faktorer som påverkar arbetet med målet, under 15 minuter. Övriga deltagare lyssnar och antecknar under presentationens gång.
- Susan
- Laila
- Annika
Efter tre presentationer avslutas presentationsomgång 1 med en skrivstund då åhörarna får möjlighet att sortera och strukturera sina anteckningar utifrån frågeställningen: Redogör för tankar och idéer du har om att skapa organisation och strukturer på lokal och på kommunal nivå för att maximerar effekterna av det din kollega försöker åstadkomma?
Presentationsomgång 2
Varje rektor presenterar sitt mål och sin utmaning, samt de organisatoriska och strukturella faktorer som påverkar arbetet med målet, under 15 minuter. Övriga deltagare lyssnar och antecknar under presentationens gång.
- Kicki
- Kristina
- Sandra
Efter tre presentationer avslutas presentationsomgång 1 med en skrivstund då åhörarna får möjlighet att sortera och strukturera sina anteckningar utifrån frågeställningen: Redogör för tankar och idéer du har om att skapa organisation och strukturer på lokal och på kommunal nivå för att maximerar effekterna av det din kollega försöker åstadkomma?
Mål och utmaningar – återkoppling
Tillsammans går vi igenom respektive mål/utmaning. Ägaren till mål/utmaning lyssnar under tystnad medan åhörarna får möjlighet att delge relevanta tankar och slutsatser kring organisation och strukturer på lokal och gemensam nivå utifrån sina anteckningar.