Steg 1
VAD och VART – analys av resultat och elevernas behov av utveckling:
–Vilka kunskaper och förmågor behöver våra barn utveckla?
– Vilken ny förmåga/kapacitet förväntar vi oss att verksamheten ska uppvisa efter genomförd process? Prioriterat mål och nuläge.
Steg 2
KOMPETENSBEHOV – förutsättningar för lärares lärande:
– Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor behöver vi som pedagoger utveckla för att tillgodose barnens behov?
Steg 3
TILLVÄGAGÅNGSSÄTT– påbörja det undersökande och kunskapsbildande arbetet.
– Hur fördjupar och förfinar vi våra professionella färdigheter, utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, så att barnen får nya erfarenheter av lärande? Det är i steg 3 som lärmoduler kan användas.
Steg 4
RESULTAT – utvärdering av det undersökande och kunskapsbildande arbetet
– Vilket förändrat kunnande uppvisar barnen nu i den verksamhet de befinner sig i? Behöver vi förändra något i vårt tillvägagångssätt? I lärmodularbetet sker kontinuerligt delutvärderingar.
Därefter påbörjas en ny cykel.
En lärmodulcykel
I en lärmodulscykel finner du de delar som behövs för att utveckla det som benämns som beprövad erfarenhet:
Länk till lärmoduler.
En animation som visar hur stöd för professionellt lärande kan utformas på en förskola där målet är att alla ska lyckas.
Länk till lärmoduler PDF