Jag vill lära mig mer!

Program att titta på:

Programmera Mera
Lekfull tv-serie om programmering för barn (och vuxna) som är nybörjare i ämnet. I seriens tio avsnitt deltar barn i kluriga utmaningar som handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Fokus ligger inte på att lära sig skriva kod eller programmeringsspråk utan på själva tankesättet. Även om serien riktar sig till barn i skolan kan man absolut titta på det för egen fortbildning eller visa klipp för barnen i förskolan. Tips är att även se avsnitten avsnitt som heter Programmera Mera för lärare och Programmera Mera Uppdrag

Lärlabbet – Datalogiskt tänkande
Tema: medie- och informationskunnighet. Vad är datalogiskt tänkande och hur kan det läras ut? Maria Franzén på Högåsskolan i Knivsta är bildläraren som lär eleverna att programmera minirobotar. Hon menar att eleverna tränar många olika förmågor som matematik, logiskt och kritiskt tänkande, tal, bild och samhällskunskap när de programmerar.

Makeriet – Programmering
Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Böcker att läsa själv:

Programmering i förskolan – Utveckla digital kompetens
Författare: Karin Sönnerås
Boken är indelad i tre delar. Den första belyser vår digitala vardag och aktuell forskning. I den andra delen får du konkreta och praktiska exempel på hur du kan komma igång med programmering i din barngrupp. Du får tips på appar, robotar och andra tillbehör att använda och exempel på hur du kan använda dessa på ett lekfullt sätt. I den sista delen resonerar och konkretiserar Karin om vad programmering kan vara och vikten av ett etiskt och källkritiskt förhållningssätt.

Böcker att läsa tillsammans med barnen:

Hej Ruby och äventyr i datorernas magiska land och Hej Ruby och datorns hemliga  port Författare: Linda Liukas.
Syftet med böckerna är att lära barn att förstå den värld som vi delar med datorer. Boken är som en introduktion till den digitala världens tänkande och begrepp. Efter en inledande saga följer övningar som gör det lätt att förstå den skapande sidan av programmering och kodning. Resultatet är en lekfull bok om hur man löser problem.
Det finns även en tillhörande webbsida med videoklipp (på eng.) och lärarhandledning.

Inga och Leo programmerar
Författare: Andrea Pettersson och Malin Yngvesson
En inspiration för alla barn att lära om hur datorer och robotar styrs på ett kul och lekfullt sätt. I dansstudion lär Inga och Leo sig programmering med hjälp av en fartfylld dans koreograferad av en känd youtuber. Och med sina nyvunna kunskaper får de en robot att leverera lördagsgodis gång på gång.

Gå en kurs

Webbkurs från Skolverket – Om programmering
I webbkursen kommer du bland annat att få en inblick i hur programmering använts historiskt och var du möter programmering i samhället idag. Du kommer också att få möta människor som på olika sätt arbetar med programmering: lärare, elever och verksamma programmerare.

I kursen kommer du att få ta del av texter och filmer, diskutera med andra kursdeltagare, reflektera på egen hand, testa dina kunskaper i några självrättande test och även prova på enkel programmering.