Innehållsförteckning
Den 13 februari var det dags för terminens första VFU-seminarium
med temat förskola och skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Utvecklingsstrateg Michael Rystad talade om att gå ifrån individuella erfarenheter till beprövad erfarenhet på vetenskaplig grund.
- Förstelärare Stina Landén och Sofie Palm talade om att göra fördjupade analyser som stöd för utvecklingsarbete på Marbäcksskolan.
- Nyckelpersoner i Utbildningsprogrammet “Undervisning i förskolan” Lenita Norlén och Maria Malmberg talade om learning study på Tegelbrukets förskola.
- Förstelärare Björn Persson talade om en resa mot kollegialt lärande på Nils Fredriksson Utbildning.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (PDF) Del 1 (21:13)
Utvecklingsstrateg Michael Rystad
Inledning, vetenskaplig grund, myter & ‘sanningar’, Hattie
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (PDF) Del 2 (21:37)
Utvecklingsstrateg Michael Rystad
Hattie, Wiliam
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (PDF) Del 3 (11:11)
Utvecklingsstrateg Michael Rystad
Dweck, Gibbons
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (PDF) Del 4 (24:48)
Utvecklingsstrateg Michael Rystad
Kollegialt lärande, förändringsmyter, förutsättningar, Timperley
Praktikexempel
Marbäcksskolan
Analys som stöd för utvecklingsarbete (PDF) Del 5 (18.52)
Marbäcksskolan – Stina Landén och Sofie Palm
Målsättning, fördjupad analys, utmana, begränsa, prova, slutsatser
Tegelbrukets förskola
Undervisning i förskolan och learning study (PDF) (10:01)
Tegelbrukets förskola – Lenita Norlén och Maria Malmberg
Utbildningsprogram, organisation, mål, metoder, learning study
Nils Fredriksson Utbildning
Litteraturseminarier och lektionsobservationer (PDF) (11:25)
Nils Fredriksson Utbildning – Björn Persson
Bakgrund, litteraturseminarier, bedömning, språkutvecklande arbetssätt, lektionsobservationer