Innehållsförteckning
Projektet, Små barns lärande, där Svedala deltar, syftar till att utveckla en modell för dokumentation och utvärdering som genom att visa på små barns förändrande kunnande i förhållande till läroplanens målområden ger en bild av förskolans kvalitet och dess utvecklingsbehov när det gäller barns lärande. Två av kommunens förskolor, Erlandsdal och Mumindalen, deltar i projektet som pågår från 2013-2017. Det innebär att forskare kommer att forska i verksamheten med utgångspunkt från följande frågor.
- Hur kan modeller för systematiskt kvalitetsarbete se ut, som ger utrymme för och möjlighet till att omfatta dokumentation av barns lärande och delaktighet?
- Hur kan barns kunnande observeras?
- Hur kan modeller för dokumentation av progression i barns lärande i relation till läroplanen konstrueras?
- Hur kan dessa tillsammans med övrig dokumentation genom analys och tolkning ge information verksamhetens kvalitet?
Övriga förskolor kommer också att göras delaktiga i arbetet för att därigenom sprida den kunskap/kompetens som utvecklas i projektet.
Deltagare i Svedala kommun
Erlandsdal och Mumindalens förskolor är de två förskolor som kommer att beforskas i Svedala kommun. Övriga förskolor kommer att göras delaktiga genom nätverksarbete.
Namn | Titel | Enhet |
Annika Kraft | Biträdande utbildningschef | Utbildningsenheten |
Laila Petersen | Rektor/processledare | Bara förskolor |
Lena Larsson | Rektor | Erlandsdal |
Susan Henriksson | Förskollärare | Erlandsdal |
Ricarda Ödbratt | Förskollärare | Erlandsdal |
Kerstin Nielsen | Rektor | Mumindalen |
Elisabeth Lindqvist | Förskollärare | Mumindalen |
Petra Johansson | Förskollärare | Mumindalen |
Deltagande kommuner
Tolv kommuner deltar i projektet Små barns lärande. Linköping, Huddinge, Eskilstuna, Jönköping, Svedala, Skurup , Eslöv, Svalöv, Skövde, Norrköpings kommun och statsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör och Hässelby-Vällingby.
Varje kommun och Linnéuniversitetet har en representant i projektets styrgrupp, som leds av Lars Rejdnell, Linköpings kommun.
I varje kommun har en processledare utsett som har till uppdrag att
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
Genomförandeplan 2013-2017
Små barns lärande
Processplan 2015, sammanfattning
Tidsplan på riksnivå
- Ht 13 Kvalitet i förskolan, forskningsresultat om samband kvalité och lärande
- Vt 14 Läroplan och didakatiken, lärande relaterat till innehåll
- Ht 14 Dokumentation i förskolan ett forskningsperspektiv
- Vt 15 Licentiandernas iakttagelser
- Ht 15 Seniors forskares resultat
- Vt 16 Vad har vi uppnått
- Vt 17 Spridningskonferens
Roller i projektet
Styrgruppsledamot
- Representant i projektets styrgrupp på riksnivå
- Samordning på övergripande nivå
- Återkoppling till verksamhetsledningsgrupp från styrgrupp
- Representant i projektets processledargrupp på riksnivå
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
- Behov av kompetensutveckling för processledarskap?
- Leder lärgrupperna vid seminariediskussionerna
- Håller kontakt med sin grupp mellan seminarier via plattformen
- Ansvarar för spridningen i den egna kommunen
- Egen grupp för erfarenhetsutbyte på plattformen
- Stöd och kontaktperson för licentiandernas
- Behov av kompetensutveckling för processledarskap?
- Datainsamling, successiva analyser av processer och resultat (delredovisningar),
- Initiativ till egen datainsamling på de olika förskolorna och förslag på särskilda strategier eller inslag i utvecklingsarbetet
- Slutrapprotering
- Ansvarar för innehåll i utvecklingsseminarierna
- Tar fram frågeställningar som grund för diskussioner under och emellan utvecklingsseminarier
- Bemöter och fördjupar diskussionen i lärgrupperna
- Samordna arbetet med mötesplatser för information
- Stödja diskussioner och workshops
- Praktiska samordningsfrågor kring utvecklingsseminarierna
- Strukturen av plattformen Project Place
Litteraturtips
Här hittar du avhandlingar, artiklar/rapporter och litteratur som har anknytning till små barns lärande.
Slutrapport
Den 22-245 mars 2017 avslutades FoU-programmet Små barns lärande med ett seminarium i Linköping. I samband med avslutandet har en slutrapport skrivits
Seminarier på nationell nivå
Under projektets gång kommer ett seminarium hållas varje vår och höst i deltagande kommuner. Här träffas alla deltagare på alla nivåer för inspirationsföreläsningar, samtal och gruppövningar, erfarenhetsutbyte och rapportering från forskningen.
Material inför seminariet
Förskolans betydelse för barns utveckling, lärande och hälsa
Förskolans kvalitet och barns lärande
Positionsbestämning-frågeställningar
Powerpiont-material
Kvalitet i förskolan – vilken betydelse förskolans kvalitet för barnen, Inger Fäldt
Dokumentation – en förutsättning för systematiskt kvalitetsarbete, Inger Fäldt
Vad och hur i utvecklingsarbetet – positionsbestämning (Jan Håkansson)
Förberedande material
Att undervisa barn i förskolan (Elisabet Doverborg, Niklas Pramling, Ingrid Pramling)
Powerpoint-material
Förskolans pedagogiska kvalitet, Sonja Sheridan
NTA skolutveckling, Ann-Sofie Johansson
Material inför seminariet
The Desirable Toddler in Preschool (artikel)
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan (Skolverket)
Powerpointmaterial
Material inför seminariet
Bedömning i förskolors dokumentation
Powerpointmaterial
Material inför seminariet
Powerpointmaterial
Arbete i Svedala kommun
Den 7/1 2014 ägde en upptaktsdag för Små barns lärande-projektet rum i Svedala att äga rum där all förskolepersonal deltar i föreläsningar och grupparbete.
Som ett led i arbetet med Ifous – Små barns lärande har Mumindalens och Erlandsdals förskolor som utgör pilotförskolor i projektet under hösten läst Det värderande ögat. Boken ger en grundlig introduktion till observation som metod. Under kvällen visar medarbetare från förskolorna praktiska exempel på hur några observationsmetoder kan användas. Syftet med kvällen är att ge en introduktion till observation och utvärdering som redskap för att utveckla den egna pedagogiska professionen.