
För att kunna driva ett tydligt kvalitets- och utvecklingsarbete är det av stor vikt att arbetet är systematiskt och sammanhängande.
Systematiskt kvalitetsarbete (14:05) Skolverket
Karin Alnervik om pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg (1:10:49)
Eidevald, Danielsson & Dahlin om kvalitetarbete med stöd av självvärdering och inkludering (1:17:33)
Ingela Elfström om pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling (1:14:13)
SKA-modellen
I Svedala arbetar vi efter en modell som vi kallar för SKA (systematiskt kvalitetsarbete). Med utgångspunkt i det övergripande syftet med verksamheten att alla ska lyckas och Utbildnings verksamhetsidé följs fyra så kallade SKA-områden upp genom samtal och dokumentation med respektive rektor:
- Ledarskap
- Synligt lärande
- Höga förväntningar
- Inkludering
SKA-samtal
- Samtalen genomförs fyra gånger om året (sep, nov, feb, apr) och sammanställas i juni.
- Dokumentationen inför samtalen ska innehålla rektors analys och rektors åtgärder
- Resultat och pedagogiskt ledarskap följs upp vid alla samtal. Övriga uppföljningsområden väljer rektor när hen vill att de ska följas upp
- Huvudmannen servar med de underlag som ska analyseras och som finns att hämta centralt. Övriga resultat tar rektor fram
- Senast den 30 juni ska en sammanfattning av årets kvalitetsarbete ha sparats i mappen av rektor
- Mall för dokumentation inför SKA-samtalen och sammanfattning av kvalitetsarbetet finns i mapp på lager.

SKA-dokumentation
- Dokumentet gäller läsårsvis och redigering sker löpande i ett och samma dokument.
- I september påbörjas nytt dokument, med föregående läsårs definierade mål för den egna verksamheten som utgångspunkt.
- Inför SKA-samtal uppdateras dokumentets resultat av kvalitets- och utvecklinsavdelningen och sparas ner under: L:UtbildningArbetsmapp ledning-stab-chefer1 SKA-dokumentation
- Rektor sparar ner sin version, uppdaterar/fyller på informationen, och skickar till kvalitetstrateg senast 5 arbetsdagar innan planerat SKA-samtal.
- Vid slutet av läsåret summeras dokumentet och nya mål för kommande läsår definieras.