SKA-process i förskolan
VAD
- Prioriterade strävansmål fastslås av rektor:
–Vilka kunskaper och förmågor behöver våra barn utveckla?
- Nuläge beskrivs utifrån strävansmål och ”Kärnämnen i förskolan” (Bruce, Riddersporre):
– Vilka kompetenser, färdigheter och förmågor uppvisar barnen i den verksamhet de befinner sig i och vilka behöver vi utveckla?
– Vilka faktorer i deras lärmiljö påverkar barnens kunnande?
VART
- Målbild för arbetet beskrivs utifrån strävansmål och ”Kärnämnen i förskolan” (Bruce, Riddersporre):
– Vilket förändrat kunnande förväntar vi att barnens ska uppvisa efter genomförd process?
– Vilken ny förmåga/kapacitet förväntar vi oss att verksamheten ska uppvisa efter genomförd process?
HUR
- Kompetensbehov – Vilka kunskaper, färdigheter och förmågor behöver vi som pedagoger utveckla för att tillgodose barnens behov?
- Tillvägagångssätt – Hur fördjupar och förfinar vi våra professionella färdigheter, utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, så att barnen får nya erfarenheter av lärande?
RESULTAT
- Delutvärdering– Vilket förändrat kunnande uppvisar barnen nu i den verksamhet de befinner sig i? Behöver vi förändra något i vårt tillvägagångssätt?
- Resultat, analys, slutsatser – Vilken effekt har vårt agerande haft på våra barns resultat?
Dokumentationsmall för SKA-processen i förskolan.