Resultat under SKA-strategin inkludering handlar om ett nuläge kopplat till strävansmål för normer och värden, social utveckling och barnens kunnande i den verksamhet de befinner sig i.
Strävansmålen anger inriktningen på förskolans arbete och därmed också den förväntade kvalitetsutvecklingen i förskolan:
- Normer och värden
- Inflytande
- Personlig och social utveckling
Målklustrer
Efter modell av Jan Håkansson
Normer och värden
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar.
- utvecklar förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.
- utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.
- utvecklar förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
- utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.
Inflytande
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.
- utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö.
- utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.
Personlig och social utveckling
Utveckling och lärande
Förskolan ska sträva efter att varje barn
- utvecklar sin identitet och känner trygghet i den.
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.
- utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler.
Stöd för arbete med strävansmålen