Vad behöver min personal för att hjälpa just dessa barn/elever?
- Pedagogiskt ledarskap
- Kompetens, behörighet och organisation
Ledarskap
Som pedagogisk ledare och chef för förskollärare, barnskötare och övrig personal i förskolan har rektorn det övergripande ansvaret för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet. Rektorn har ansvaret för förskolans kvalitet och har därvid, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att
LEDARSKAP
- systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten,
- det systematiska kvalitetsarbetet genomförs under medverkan av förskollärare, barnskötare och övrig personal samt för att erbjuda barnens vårdnadshavare möjlighet till deltagande i kvalitetsarbetet,
- personalen kontinuerligt för den kompetensutveckling som krävs för att de professionellt ska kunna utföra sina uppgifter
ALLA SKA LYCKAS
- verksamheten utformas så att barn får det särskilda stöd och den hjälp och de utmaningar som de behöver,
- formerna för samarbete mellan förskolan och hemmen utvecklas och att föräldrarna får information om förskolans mål och sätt att arbeta,
- samarbetsformer utvecklas med förskoleklassen, skolan och fritidshemmen och att samverkan kommer till stånd för att skapa förutsättningar för en samsyn och ett förtroendefullt samarbete,
SYNLIGT LÄRANDE
- förskolans lärandemiljö utformas så att barnen får tillgång till en bra miljö och material för utveckling och lärande,
INKLUDERING
- förskolans arbetsformer utvecklas så att barnens aktiva inflytande gynnas,
- upprätta, genomföra , följa upp och utvärdera förskolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling, såsom mobbning och rasistiska beteenden bland barn och anställda,
Pedagogiskt ledarskap
- Hur skulle du beskriva förskolans kultur?
- Hur arbetar du med pedagogisk utveckling?
- Hur får du syn på den undervisning som bedrivs?
- Hur arbetar du med ansvar, roller, uppdrag?
- Hur arbetar du med höga förväntningar?
- Hur arbetar du med engagemang och motivation? Hur arbetar du med att stärka och utmana din personal?
- Hur gör du för att kommunicera vad som är viktigt för dig?
- Hur gör du för att kommunicera din vision?
- Hur använder du gemensamma tillfällen och forum för att utveckla verksamheten?
- Vilka är dina nyckelpersoner? Vad har de för uppdrag/ansvar? Hur gör du för att vara tydlig med deras roll?
- I vilka sammanhang deltar och präglar du diskussionen i arbetet?
- Vilka förändringsprocesser pågår?
- Inom vilka områden behöver du stärka din egen kompetens?
Kompetens, organisation, behörighet
- Inom vilka områden har du låg kompetens?
- Vilka kompetensbehov ser du framgent?
- Vad ser du som skulle kunna få personal att välja att arbeta någon annanstans?
- Vilka orsaker har fått medarbetare att välja att arbeta någon annanstans?
- Av vilka skäl väljer folk att arbeta kvar på förskolan?
- Vad tror du kan locka folk till att arbeta på förskolan?
- Hur är förskolan organiserad? Roller? Uppdrag? Arbetslag/lärlag? och vilka uppdrag har respektive funktion?
- Vilka styrkor och svagheter ser du med nuvarande organisation – utifrån utbildningskultur, undervisningsutveckling, kommunikation?
- Vilka förändringar behöver göras för att organisationen ska fungera bättre?