Barndomens förändrade villkor – förutsättningar för barns lärande i en ny tid

Barndomens förändrade villkor - förutsättningar för barns lärande i en ny tid Bokomslag Barndomens förändrade villkor - förutsättningar för barns lärande i en ny tid
Skolverket
69

Samhällsförändringar har lett till att barndomen snabbt ändrat karaktär. Samhället har tagit socialt och pedagogiskt ansvar för barns utveckling och välbefinnande. Här beskrivs generella inslag som har stor påverkan på barn som familjemönster, föräldraskap, mångkulturell skola och konsumtionskultur.

Omvälvande samhällsförändringar har lett till att barndomen snabbt ändrat karaktär. Globalisering, migration och informationsteknologins framväxt är några påtagliga förändringar som ingen, vare sig vuxen eller barn, kan undgå att märka av i sina liv. Barndomen har under de senaste 20 åren blivit alltmer institutionaliserad. Samhället har tagit både ett socialt och ett pedagogiskt ansvar för barnens utveckling och välbefinnande. Vår tidigare bild av barndom gäller inte längre. Denna förändrade syn på barndom kommer också att prägla synen på kunskap och lärande. I översikten beskrivs generella inslag som har stor påverkan på barn som familjemönster, föräldraskap, den mångkulturella skolan och konsumtionskultur. Översikten riktar sig i första hand till personal verksam inom förskola och skola eller till dig som vill veta mer om barndomsforskningen i relation till synen på kunskap och lärande.